A SZOCIÁLIS SZAKKÉPZÉS KÖNYVTÁRA
A jóléti állam
AZ ELTE SZOCIÁLIS
IVIUNKA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK
ÉS
HILSCHER REZSŐ SZOCIÁLPOLITIKAI EGYES)LET KIADVÁNYA
Szerkesztette:
Ferge Zsuzsa
Lévai Katalin
Lektor:
Nyilas Mihály
3., változatlan utánnyomás
Asa Bnggs, Richard A.
Cloward, Len Doyle, Gosta Esping-Andersen,
Howard Glemierster, Jan Gough, Philippe Gumplowicz, F. A. Hayek,
Antoine Lion, Pierre Maclouf, I H. Marshall, D. Marsland, Rudolf
Meidner, Claus OfI’e, Robert Pinker, Frances Fox
Piven, R. Segalman,
Richard Titmuss, Peter Towsend, 1991
TARTALOM
Előszó 7
I.
ELMÉLETI KERETEK, ELVEK, FOGALMAK
Robert Pinker: Ki az atya? 15
T. H. Marshall: Az állampolgáriság fejlődése a 19. század végéig 50
Len Doyle—Ian Gough: Emberi szükségletek és szocialista jóléti politika 59
F. A. Hayek: „Szociális” vagy elosztási igazságosság 74
R. M. Titmuss: A jólét társadalmi elosztása: reflexiók a méltányosság
kereséséről 86
Howard Glennerster: Ár ellen: a sz iálpolitika kilátásai 98
Gsta Esping-Andersen: Mi a jóléti állam? 116
II.
A SZOCIÁLPOLITIKA MŰKÖDÉSE
Claus Offe: A szociális állam és a
foglalkoztatási válság:
a biztosítás
biztosításának problémái 135
R. Segalman—D. Marsland: A bölcsőtől a sírig 150
Richard A. Cloward—Frances Fox Piven: A
szakbürokráciák —
a juttatási rendszerek mint befolyásrendszerek 166
III.
SZEGÉNYSÉG ÉS SZOCIÁLPOLITIKA
Peter Townsend: Szegénység-elméletek
183
Philippe Gumplowicz: Köz- vagy magánjótékonyság 195
Antoine Lion—Pierre Maclouf: Három korszak 203
Peter Townsend: Szelektivitás — a nemzet megosztása 214
IV.
TÖRTÉNELMI VISSZATEKINTÉS ÉS KITEKINTÉS
Asa Briggs: A jóléti állam történeti perspektívában 223
R. M. Titmuss: Szociálpolitika és gazdasági haladás 239
Rudolf Meidner: Elképzeléseink a harmadik útról 250
Előszó
A magyar szociálpolitikai képzés és kultúra
egyenetlenül fejlődött. A századelőtől kezdve voltak kiemelkedő tudósok, akik
máig maradandó érvényű műveket alkottak. Elég, ha itt Csupán Heller Farkas és Hilscher
Rezső nevét említjük. Az ő fontosabb munkáik, számos kortárséval együtt,
nagyjából 1985 óta lassan Újra elérhetővé válnak. A szociálpolitikai képzésben
is volt néhány kezdeményezés.. Ám mindez csak igen
szűk körhöz jutott el —
s akik továbbvihették volna e
gondolkodást, azokat 1949 után fokozatosan kiszorította a hazai közéletből a
mind intoleránsabb hatalom. Megjegyzendő egyébként, hogy a külföldi
szakirodalom magyar nyelven a háború előtt is csak szórványosan, sinkább
másodkézből, ismertetések révén volt megismerhető.
1950 és 1970 között az önálló szociálpolitika
megszüntetésének kényszerű következménye a szociálpolitikai irodalom és képzés
teljes hiánya lett. 1970 táján azután, az 1968-as gazdasági reformkísérletekkel
egyidejűleg, lassan csak elindultak — jórészt
a szociológia örve alatt —
előbb a kutatások, majd a képzés csírái.1 Akik az első képzések résztvevői — hallgatói vagy oktatói — voltak, azok a megmondhatói, milyen keserves nehézséget jelentett az,
hogy a lassacskán mégis formálódó hazai szakirodalom mellől szinte teljesen
hiányoztak a magyar nyelven olvasható külföldi munkák. Mind a (nyilvánosság
számára alig elérhető) Szociálpolitikai
Ertesít6, mind pedig az 1989-től
létező Esély (társadalom- és szociálpolitikai folyóirat) igyekezett
és igyekszik ezt az űrt töltögetni — de
ezek elsősorban a szakma számára elérhető kezdemények.
A közelmúltban megindított sorozat, a Szociális Szakképzés Könyvtára kínál most lehetőséget a sok évtizedes hiány pótlására.
Az új kötet, A jóléti állam, az
első olyan magyar nyelvű válogatás, amely több-kevesebb rendszerességgel
igyekszik ízelítőt adni a szélesen értelmezett szociálpolitikára vonatkozó
külföldi, jórészt nyugat-európai irodalom főbb területeiről. A sorozat ezen
igencsak általános jellegű bevezető kötetét — ha
lesz hozzá anyagi erő —
terveink szerint számos további tematikus válogatás fogja követni, amelyek itt épp csak
érintett témákat elmélyítenek, például a gazdaság és szociálpolitika
viszonyáról, az egészségpolitikáról, a szociális munka egyes kérdéseiről, adó
és szociálpolitika összefüggéseiről stb.
Eppen mert óriási a lemaradásunk, és mert az első,
mondhatni bevezető kötet profilja nem lehatárolt, nagyon sokféle szempontot
kellett mérlegelnünk, hogy ne torzképet nyújtsunk arról, ami a külvilágban
történt és történik. E szempontok nyilván vitathatók - de a bírálók munkáját
könnyíti, ha világossá tesszük a válogatás mögöttes elveit.
1. Az első meggondolásunk az volt, hogy ezt a kötetet
sokak, nem csak a szűken értelmezett szakma számára tegyük olvashatóvá. A
szociálpolitikában —
mint a közgazdaságtudományban vagy a
szociológiában —
az utolsó évtizedben teret hódítottak azok
a kutatások, amelyek a természettudományos vizsgálódásokra
jellemző egzaktságra, bonyolult történelmi és nemzetközi összefüggések
matematikai-statisztikai módszerekkel történő feltárására, alkalmasint
modellezésére törekszenek. (Ebben természetesen szerepe van a nagy
adatbázisokat könnyen kezelő, bonyolult összefüggéseket rutinszerűen
elemezhetővé tévő informatikának.)
Az alkalmazott módszerek
nyújtotta lehetőségek némileg átalakították a szociálpolitikai irodalom
jellegét is. A szakfolyóiratokban az utóbbi években
elég sok olyan tanulmány jelent meg, amelyek csak a módszertanilag képzett
olvasó számára érthetőek. Ennek az irodalomnak, illetve az ezt generáló
módszertannak az ismerete a szak-szociálpolitikus számára elengedhetetlen. Túl
a dolog érdemén, azon ugyanis, hogy Saját mondandóját bizonyíthatóbbá,
ellenőrizlietőbbé, kompiexebbé tegye, ezek az ismeretek teszik lehetővé számára,
hogy értelmes dialógust folytasson a közgazdaság- tudomány vagy a technokrácia
képviselőivel. Ugyanakkor az Új közelítések alapjában nem módosítják a
szociálpolitikai fogalomkészletet, elveket, értékeket, irányzatokat, s nem
változtatják meg a szociálpolitika társadalmi szerepét sem. Eppen ezért úgy
döntöttünk, hogy ebből az első, a szociálpolitika alapjait bemutató
válogatásból elhagyjuk a komolyabb módszertani fölkészülést
igénylő műveket.
2. A válogatás egy következő kérdése az volt, hogy
milyen időszakot fogjunk át. A szociálpolitikai gondolkodás és kutatás „saját
színeiben” mintegy 100—120 évre tekint vissza, elsősorban Angliában.
Szociálpolitikai témájú kutatásokat végzett Engels (p1. 1845) vagy Le
Play (p1. 1855) is, de az első jelentős szociálpolitikai indítású
szegényvizsgálat Charles Booth nevéhez fűződik (1889—91). A szociális gondolat
valamilyen formában megjelent a múlt század szinte minden jelentős
filozófusánál, közgazdászánál, szociológusánál. Sőt, az első jelentős,
kifejezetten a szociálpolitika művelésére alakult tudományos társaságot, a
Verem für Sozialpolitik-ot az ilyen tudósok alakították meg 1872-ben. Mégis
valószínűleg az angol Webb házaspár századforduló körüli munkássága (könyveik
1887 és 1935 között íródtak) az, ami már többé-kevésbé egyértelműen
a „szociálpolitika” körébe sorolható, amelynél a szerzőpár
„szociálpolitikusnak” nevezhető. Ha tehát a szociális gondolat, vagy a
szociálpolitikai gondolkodás eszmetörténetét akartuk volna nyomonkövetni, akkor
a múlt század nyolcvanas éveiig, vagy a századfordulóig kellett volna
visszamennünk.
A cél azonban nem egészen ez volt. Azokat a fogalmakat,
érveket, irányzatokat kívánjuk mindenekelőtt megismerhetővé tenni, amelyek a ma
számára fontosak, amelyek a mai — magyar és
külföldi —
szociálpolitikai gondolkodás és gyakorlat
számára bírnak érvénnyel, amelyek a mai vitákat meghatározzák2. Ezért csak a
II. világháború utáni szakirodalomból válogattunk, hiszen ekkor kristályosodtak
ki a ma is használatos fogalmi keretek, a modern tőkés—jóléti társadalmak
egymástól is eltérő arculatát meghatározó gondolatrendszerek. Ezen belül azok
munkásságából igyekeztünk szemelvényeket adni, akik a mai szociálpolitikai
irodalom legjelentősebb képviselői. A ma már klasszikusnak számító nagy elődök,
Marshall és Titmuss mellett a külföldön legismertebb, legjelentősebbnek
tekintett szerzőkre koncentráltunk, akik — amennyire
ez a kortárs szemével egyáltalán megítélhető — maradandó módon járultak hozzá a szociálpolitikai gondolkodás
fejlődéséhez. A kötet keretei persze korlátot szabtak még itt is, s igen sokan
vannak —
Harold Wilenskytól Herbert. Ganson át
Gosta Rehnig —
akiket ilyen meggondolások alapján a
válogatásba fel kellett volna vennünk. Reméljük, hogy ezeket
az adósságokat további kötetek majd pótolják.
A mai szociálpolitikai gondolkodás és gyakorlat’
természetesen nem érthető meg saját előtörténete nélkül. Epp ezért szerepel a
kötetben Robert Pinker tanulmánya, amely a 19. század legnevesebb
társadalomtudományi gondolkodóinak a szociálpolitikára való hatását elemzi, és
Asa Briggs munkája, amely a jóléti állam gondolati előzményeit és tényleges
fejlődési vonalát vizsgálja.
3. A szociálpolitika szerepe, a jó’éti állam és a
modern szociálpolitika alakítása (ahogyan ez Titmuss, Briggs vagy Cloward és Piven
tanulmányaiból kitűnik, s ahogyan ezt már mi is naponta tapasztaljuk) mindig
heves politikai csatározások tárgya volt. A nagy modern politikai-ideológiai
irányzatok —
a liberalizmus, a konzervativizmus és a
szocializmus —
alá- festették e vitákat. A ma javasolt
vagy követett szociálpolitikák erősen magukon viselik kidolgozóik ideológiai
orientációját.
Kétségtelen, hogy a modern szociálpolitikai irodalom zöme szociálliberális,
szociáldemokrata-szocialista, ezen belül gyakorta fabiánus indítású, s hogy a
II. világháború utáni fejlődést elsősorban ezek az irányzatok befolyásolták még
a konzervatív politikai orientációjú országokban is. A kötet szemelvényeinek
jelentős része is ehhez a hagyományhoz kapcsolódik.
Ugyanakkor a hetvenes évek közepe, az Angliából és az
USA-ból kiinduló konzervatív és neoliberális fordulat óta egyre inkább hatnak a
gyakorlatra konzervatív vagy neoliberális nézetek. Ezért igyekeztünk ezekből az irányzatokból is némi ízelítőt adni, bár kevés
Jelentős és színvonalas, kifejezetten szociálpolitikai jellegű ilyen írás van.
Ugy tűnik, hogy a konzervatív illetve neoliberális szociálpolitika elsősorban
gyakorlat, saját koherens elméletek vagy elvek nélkül. A gyakorlat lényege a
liberálisabb és humánusabb jóléti politikák korlátozása. Mögöttes elvei részben
a neoliberális, monetarista közgazdaságtanból származnak, részben pedig a
társadalomra és emberi tern-iészetre vonatkozó, jórészt 19. századi
társadalomfilozófiai elgondolásokból. A válogatásban végül is egy jellegzetes
részlet szerepel a liberalizmus klasszikusától, Hayektől (Jóllehet
munkásságának zöme egyáltalán nem szociálpolitikai jellegű), valamint a
Segalman—Marsland kötet kivonata, amely az egyetlen (általunk ismert)
következetesen kifejtett konzervatív-neoliberális szociálpolitikai koncepció e
szociálpolitika kívánatos gyakorlatáról.
Sajnálatos, de tudatos korlátja a kötetnek, hogy a
régebbi és újabb radikális „baloldali” irányzatok képviselői — az ausztromarxizmustól a mai radikális feministákig — sem kaptak benne helyet. (A Doyle—Gough tanulmány áll
legközelebb ehhez az orientációhoz.) A helyszűke
mellett ezt a korlátozást az indokolja, hogy ebben az irodalomban is (mint a
radikális „jobboldali” szerzőknél) gyakorta a szenvedélyek és normatív
követelések erősebbek az érveknél. E mellett sok esetben olyan Új ez a
gondolkodásmód, hogy még nem tudhatjuk, mi lesz belőle valamennyire is
maradandó. Ismét csak reméljük, hogy már nem késik soká egy, például a
feminista irányzatokat sokoldalúan bemutató kötet megjelentetése.
Az elmondottak mellett számos további korlát is hatott
munkánkra. Mindenekelőtt: ismereteink végesek. Igy — többek között — korlátozott
nyelvismeretünk, hiszen csak a nagy „világnyelveken” publikált irodalom volt
számunkra jól elérhető, és ez önmagában lehet torzító szűrő. Még ezen belül is
súlyosan alulreprezentáltak az amerikai szerzők. (Ennek egyik mentsége az, hogy
legjobbjaik —
Miller, Rein és mások — szorosan a titmussi hagyományokhoz kapcsolódnak, amely
forrásról a kötet valamenynyire számot ad.) Egy másik probléma az volt, hogy
néhány kiemelkedő, és ma már valóban klasszikusnak számító munka — például Gaston Rimlinger (1971) könyve a jóléti államok
összehasonlító történetéről — olyan egész,
amelyből nehéz lett volna kiemelni egyetlen részletet. Más esetekben egy-egy
kiváló mű —
például Gilbert (1970) elemzése az angol,
vagy Hatzfeld (1971) tanulmánya a francia szociálpolitika történetéről — annyira egyetlen országhoz kapcsolódik, hogy
általánosabb mondandójuk nem válik világossá részletek révén. A mentegetődzést
folytathatjuk. Tudjuk, hogy válogatásunknak számtalan gyengesége van.
Szeretnénk remélni, hogy így is segítséget nyújthat azoknak, akik számára
fontos, hogy Magyarországon fejlődjön a szociálpolitikai kultúra, és — talán ennek segítségével — maga a szociálpolitika is. A szavaknak is lehet néha erejük — ha a demokratikus politikai közéletben a szenvedélyek
és indulatok harcát, vagy az egyoldalú politikai erőszakot az érdekek józan és
racionális szembesítése válthatja fel. Ennek a (talán naiv) hitnek a kapcsán
csak megismételni tudunk néhány gondolatot, amit egyikünk az Esély útjára
indításakor, még 1989-ben írt.
Ma is úgy gondoljuk, hogy a szociálpolitika
mindannyiunk ügye. Illúzió, de nem érdekmentes illúzió azt gondolni, hogy
továbbra is központilag, vagy csak a parlament berkein belül, lehet dönteni a
társadalombiztosítás jövőjéről, vagy az iskolarendszer részleges
piacosításáról. Ha viszont a szociálpolitika — remélhetőleg —
a politikai mezőben vitatható kérdéssé
válik, akkor mindannyiunk felelőssége megnő.
Minél több a lehetőség arra, hogy a döntés
befolyásolásának esélyével vegyünk részt mi, nem tisztségviselő
állampolgárok valamilyen ügyben, annál nagyobb a felelősségünk. Ha lehet
vitatkozni és választani, akkor tisztá
kellene látnunk, hogy miért állunk ki. Ehhez pedig
információkra, az egyes döntések előnyeit és hátrányait megvilágító érvekre, a
döntések közvetlen és közvetett hatásainak előrebecslésére, a lehetséges
következmények ismeretére van szükség.
E kötet szerkesztői azt remélik, hogy ha széles körben
ismertebbé válik a szociálpolitika külföldi művelőinek munkássága, ez Segít Saját
érveink kidolgozásában, a fogalmak világosabb használatában, és végső soron
az immár lassan emancipálódó magyar szociálpolitika jobbításában.
A szerkesztők
1. Ez kezdetben, a hetvenes
évek közepétől, egyetlen fakultatív kurzust jelentett az ELTE Szociológiai
Intézetében. 1985-től nyílott lehetőség ugyanitt önálló, hároméves,
másoddiplomás szociálpolitikai képzés megindítására. Közben más egyetemeken és
főiskolákon is megkezdődött, többnyire más tárgyak keretében, a
társadalompolitika és szociálpolitika oktatása.
2. Megjegyzendő, hogy a
háború előtti szociálpolitikai szakirodalom néhány alapmőve korabeli
fordításban hozzáférhető. Igy p1. létezik magyarul a Webb házaspár néhány
írása, a nevezetes Beveridge Jelentés egy változata. A szociápólitika egyik
svéd „klasszikusának”, Gunnar Myrdalnak, több könyve is olvasható magyarul.
Hivatkozások
A
Beveridge-terv. Feldolgozta és kísérőszöveggel ellátta Mihelics Vid. Keresztes
kiadás, 1943.
Booth, Charles: The Lfe and Labour of the People of London. Eredeti
kiadás ideje 1889—1891.
Engels, Frigyes: A munkásosztály helyzete Angliában. Eredeti kiadás
ideje 1845.
Gilbert, Bentley B. (1970): British Social Policy 1914—1939. B. T.
Bratsford Ltd. London
Hatzfeld, Henri (1971): Du paupérisme i la sécurité sociale. Librairie
Armand Ciolin, Paris.
Heller Farkas: Közgazdaságtan, II. kötet, 1947. (Reprint: Budapest:
Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1988.)
Hilscher Rezső (1928): Bevezetés a szociálpolitikába, (Reprint 1991)
Le Play, Frédéric: Les ouvriers européens. Eredeti kiadás ideje
1855.
Myrdal, Gunnar (1974): Korunk kihívása: a világszegénység. Egy
szegénység elleni világprogram vázlata. Qondolat, Bp.
Myrdal, Gunnar (1972): Erték a társadalomtudomónyban. Válogatott
módszertani tanulmányok. KIK, Bp.
Rimlinger, Gaston (1971): Welfare Policy and lndustrialization in
Europe, America and Russia. John Wiley and Sons, New York.
Webb, Beatrice és Sidney (1909): Munkásdemokrácia. 1—2. Grill, Bp.
Webb, Beatrice és Sidney (1918): A szegénység problémája. Révai,
Bp.
Webb, Beatrice ás Sidney (1925): A kapitalizmus hanyatlása. Népszava,
Bp.